WordPress vždy vynikal ako žiarivý príklad open-source inovácie, vytvorený v roku 2003 Mattom Mullenwegom a Mikom Littleom s víziou umožniť ľuďom bezproblémovo spravovať svoje webové stránky. V priebehu rokov sa rozrástol do robustného ekosystému poháňaného filozofiou založenou na komunite. Avšak, ako ekosystém dozrieval, spoločnosti ako WP Engine začali zohrávať čoraz komerčnejšiu úlohu, niekedy v rozpore s duchom open-source spolupráce.
WP Engine bola kedysi spoločnosť, ktorú som hlboko obdivoval. Roky som úspešne spúšťal a spravoval nespočetné množstvo projektov na ich platforme bez väčších problémov. Ich výkon a spoľahlivosť sa spočiatku zdali byť dokonalým riešením. Ale asi pred štyrmi až piatimi rokmi sa moja skúsenosť prudko zhoršila, čo ma nechalo frustrovaného a sklamaného.
Porušenie etiky a dôvery zákazníkov
Jedným z prvých varovných signálov bolo, ako WP Engine zaobchádzalo s komunikáciou s mojimi klientmi. Udržiavam dlhodobé vzťahy s mnohými z nich, pretože ich webové stránky spravujem priamo. Bez môjho súhlasu WP Engine získalo ich telefónne čísla z ich webových stránok a začalo ich priamo kontaktovať. Pripomínam, že účty boli na moje meno a ja som platil účty. Napriek tomu ma úplne obišli a oslovili mojich klientov s odvážnymi tvrdeniami o “kritických problémoch” na ich webových stránkach. Požadovali hovoriť s “najvyšším rozhodovacím činiteľom”, akoby na tom závisel osud webovej stránky.
Toto nebolo len neprofesionálne, ale aj hlboko frustrujúce. Ako môžete ospravedlniť nevyžiadané volanie klientovi niekoho iného a podkopávanie osoby zodpovednej za vytvorenie a údržbu stránky? A čo boli tieto takzvané kritické problémy? Hovoríme o webových stránkach bežiacich na hostingovom pláne za 25 dolárov mesačne – sotva taký typ nastavenia, ktorý by si vyžadoval tak dramatický zásah.
Neetické predajné taktiky
Toto nebol jednorazový problém. S týmto správaním som sa stretol opakovane. Pri jednej príležitosti označili “4 000 Ajax volaní” na stránke klienta ako problém, trvali na tom, že musíme prejsť na vyšší plán alebo dokonca na dedikovaný server. Ich tón bol zahalený zdvorilosťou, ale niesol skrytú hrozbu: “Čo by ste robili, keby stránka prestala fungovať?” pýtali sa, snažiac sa nás vystrašiť, aby sme súhlasili.
Keď som tlačil na konkrétnosti – ako napríklad, či to bolo 4 000 volaní za sekundu, deň alebo rok – nedokázali poskytnúť jasnú odpoveď. Namiesto toho sa otočili k obviňovaniu samotnej stránky: “Webová stránka nie je dobre kódovaná; to je hlavná príčina týchto problémov.” Naozaj? Ktorá časť nie je dobre kódovaná? Aký je skutočný problém? Dajte mi štatistiky, dajte mi niečo konkrétne a ja to opravím. Ale nie, všetko to bolo len dym a zrkadlá navrhnuté tak, aby ma presvedčili na ich plán za 600 dolárov mesačne.
Posledná kvapka
Veci sa ešte zhoršili, keď začali spôsobovať úmyselné problémy s ďalšou stránkou, ktorú som spravoval. Aj keď to nemôžem priamo dokázať, ich správanie ma nútilo podozrievať zlomyselnosť. Každý deň sa záhadne objavovali nové problémy. Nakoniec sa môj tím, dobre organizovaný a profesionálny, rozhodol presunúť všetky stránky k inému poskytovateľovi hostingu. Migrácia trvala len 10 minút a v ten istý deň boli stránky naživo na novej platforme.
WP Engine to nezniesol dobre. Naháňali nás za nezaplatené agentúrne provízie, čo nás úprimne nezaujímalo. Po všetkom, čím nás prešli, pokračovať v akomkoľvek vzťahu s nimi – etickom alebo inom – bolo nemysliteľné.
Pohľad späť
WP Engine, v mojich očiach, už nie je dôveryhodná spoločnosť. Ich agresívne predajné taktiky a úplné ignorovanie vzťahov s klientmi ich premenili zo služby, ktorú som kedysi rešpektoval, na zdroj neustálej frustrácie. Aj keď som neochotný používať tvrdšie slová, kontrast medzi mojím počiatočným obdivom a ich súčasným stavom je zarážajúci. Ako sa z nich stal spoľahlivý poskytovateľ hostingu toto?
Aby som to uviedol do perspektívy, po migrácii na Rocket.net som mal podobné problémy do dvoch rokov. Obviňovali boty z nadmernej návštevnosti a snažili sa ma presvedčiť na plán za 1 000 dolárov mesačne. Trvalo len 15 minút, kým sme migrovali na Cloudways, kde sme tiež čelili obmedzeniam.
Je jasné, že moja celková skúsenosť s poskytovateľmi hostingu bola v najlepšom prípade zmiešaná. Ale WP Engine zostáva obzvlášť bolestným sklamaním. Na konci dňa sa pýtam: Čo sa stalo s WP Engine, ktorému som kedysi dôveroval?
Last modified: 30 apríla, 2025